söndag 5 maj 2013

Småbarnshjärna och mammagrupp

Jag blev nyligen inbjuden till en helt fantastisk mammagrupp på Fejjan (tack Linda!). Det är i dagsläget 175 väldigt aktiva mammor som skriver om allt mellan himmel och jord rörande graviditeten, förlossningen och föräldralivet. Det är en väldigt öppen stämning med högt i tak, mammorna vågar verkligen skriva om de mest intima, skämmiga och jobbiga detaljerna i sina liv vilket gör att man själv vågar öppna sig och ställa "dumma" frågor utan att skämmas eller berätta om den senaste åkomman man råkat ut för. Det är så skönt också när man sitter uppe mitt i natten och ammar och så är det ett gäng mammor till som gör exakt samma sak i den sekunden och man kan se hur inläggen trillar in, så man får lite underhållning mitt i natten och inte känner sig så ensam. ;)

Nyligen var det en mamma som efterfrågade knasiga saker vi gjort under inflytande av våra grötiga amnings- /småbarnshjärnor. Hon skrev själv att hon bland annat försökte koppla barnet när hon skulle gå ut med hunden. Jag skrattade gott åt inläggen i den tråden och påmindes själv om några knasiga saker jag gjort på senare tid. Men även vad Fredrik gjorde allra första kvällen vi kom hem från BB då även han var ruskigt trött. Jag skrattar åt det än, man behöver nog se det för att förstå hur roligt det var. Det han gjorde var att ta upp katten Nemi i famnen, lägga henne över axeln och klappa henne på ryggen & rumpan (precis som vi gör när vi tröstar/rapar Lilltösan). Nemi blev nog väldigt konfunderad över den nya behandlingen och vi fick oss ett riktigt gott skratt.

Själv har jag ibland svårt att hitta ord och tankar, de vandrar iväg ofta och jag glömmer saker. När Maria var här senast och hon stod och hackade grönsaker när hon lagade mat åt oss så klagade hon på att kniven var dålig. Jag tänkte fråga henne vilken kniv hon använde men istället frågar jag (helt logiskt!); vart hon har köpt sin BH? (Jag kan tillägga att hennes BH var väl dold under hennes kläder).

Ja, vissa dagar är man inte riktigt i sitt esse kan jag ju konstatera. ;)

1 kommentar:

  1. Varsågod! ;) Just det där att det alltid är någon som skrivit något nytt är väldigt roligt, speciellt när man matar bebis.

    SvaraRadera